Je to vůbec zábava?

02.10.2012 15:03

Omlouvám se předem za mezery ve znalostech současné televizní zábavy. I když televizi sleduji pouze tak, že si na internetu vybírám pořady z archivu podle momentální nálady a časových možností, přece jen občas něco shlédnu. Zaujal mne současný fenomén reality show. Když mne zajímalo, o co se jedná, byl asi jediným představitelem tohoto typu pořad „Vyvolení.“ A můžu vám říct, že mne to dost zděsilo. Nevím, asi můj šamanský pohled je odlišný od běžného, „normálního“ vnímání. Ale možné, že toto je normální zábava milionů lidí?

Do soutěže se přihlásí mladí lidé. Pro popularitu, peníze, exhibicionismus atd. Někteří jsou vybráni – vyvoleni. Viděl jsem záběry, kdy televizní štáb přijel dívce oznámit, že byla vyvolena. Skákala radostí, plakala štěstím. Bylo mi jí líto.  Vybral ji tým zkušených odborníků. Dramaturgů a psychologů. Jaké musí mít vyvolený předpoklady, aby se divákům líbil? Především musí být nervově labilní. Musí totiž před kamerami předvádět emoce. Nervový záchvat se líbí. Když se vzteká a vzteky historicky řve, super. Ale může taky být nešťastný, to taky diváky bere. Slzy a tak. A ne moc inteligence, ta je na škodu. Dva inteligenti, debatující o kořenech národnostních sporů na Středním východě mohou zajímat zase jen inteligenty a pro ty pořad rozhodně není. Proto je mi líto té naivní dívenky, která se tak raduje z toho, že byla shledána pro pořad dostatečně blbou, psychicky slabou a emocionálně labilní.

Z takovýchto lidí je potom sestavena skupina tak, aby byl předpoklad, že mezi nimi bude vznikat maximum konfliktních situací. Pak jsou tito lidé uzavřeni v prostředí, které je už od základu koncipováno pro vznik ponorkové nemoci, vytvoření rivality, nedůvěry, intrik atd. Když jsou sledovaní příliš v pohodě, vymýšlejí pro ně psychologové úkoly a hry, které mají za úkol narušit jejich nezajímavou psychickou pohodu.

A co děláme my, diváci? Sledujeme na obrazovkách záměrné psychické týrání nervově labilních lidí, kteří si díky své snížené inteligenci neuvědomují, k čemu jsou využíváni. Jak se diváci baví jejich výbuchy vzteku, slzami zoufalství či zklamání. Hozeni do arény kamer jsou štábem zraňováni na citlivých místech pro pobavení diváků.

Jsem šaman, léčitel a průvodce duší. Nervově labilním lidem a zraněným duším se snažím pomoci tak, jak mi mé schopnosti umožňují. Možná proto je můj pohled na věc zkreslený.

To, že může někdo někoho psychicky deptat a pak jeho emoční projevy prodávat, je možná normální. Ale já osobně, se za nás, za lidi, dost stydím. Třeba zvířata, ta se navzájem pro pobavení netýrají.

Wikipedie:

VyVolení je televizní reality show televize Prima. Soutěž pod licencí maďarské společnosti IKO byla poprvé uvedena v Maďarsku pod názvem Való Világ (Skutečný svět).

Principem celého pořadu je pobyt skupiny lidí v uzavřené vile, ve které je rozmístěno mnoho televizních kamer a mikrofonů. Některé kamery se nachází za poloprůhlednými zrcadly. Účastníci jsou nepřetržitě sledováni a nahráváni. Plní různé úkoly a televize z jejich pobytu vyrábí sestřihy, které vysílá. V noční době se mohou vysílat i choulostivější scény.

VyVolení znamenali pro TV Prima rekordní divácký úspěch. Jedná se o nejsledovanější pořad v historii Primy, první řada přilákala každý večer k televizním obrazovkám téměř dva milióny diváků. Naprosto drtivě porazila konkurenční show TV Nova Big Brother. Finále sledovalo 2 300 000 diváků. Prima ovšem nedokázala navázat na úspěch dalšími řadami, jejichž sledovanost byla podstatně nižší.

Říká se tomu televizní zábava. Opravdu vás pohled například na ženský pláč a zklamání, zoufalství a jiné podobné projevy emocí baví?

 


Jaký je váč názor na tuto "zábavu"? Napište mi: Povídáme si